In onderwijs en jeugd draait alles om mensen. Om hoe mensen zijn, hoe mensen zich optimaal ontwikkelen kunnen, van baby tot volwassene, en wat zij daarvoor nodig hebben aan misschien net wat extra begeleiding en ondersteuning. OOG beschikt over specialisten in iedere fase van dit proces. De mensen van OOG weten waar ze het over hebben en komen met adviezen, suggesties, oplossingen en strategieën die zich onderscheiden door de menselijke maat.
Mensen van OOG
Wij stellen onze mensen graag aan u voor:
“Jongens, zullen we het gewoon weer even over de inhoud hebben?“
Bas Warner (1987) werkt sinds 2010 bij OOG. Hij studeerde Sociologie en Onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam.
“Bij OOG combineer ik mijn voorliefde voor pedagogische inhoud met mijn interesse in organisatorische puzzels. Ik ben gespecialiseerd in vraagstukken rondom signalering van ondersteuningsbehoeften, het inrichten van goede routes richting ondersteuning en het vormgeven van passend aanbod in het onderwijs- en jeugddomein.
Daarnaast ben ik goed thuis in kwaliteitszorg en het daarin optimaal gebruiken van ervaringen van direct betrokkenen uit de praktijk.
Ik adviseer en ondersteun scholen en besturen, samenwerkingsverbanden en lokale overheden bij het ontwikkelen en implementeren van nieuw beleid.
Ik ben goed in het onderscheiden van hoofd- en bijzaken, maar ook ‘geel’ in hart en nieren: nieuwsgierig, associatief, initiatiefrijk, een dossiervreter en altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden en verbindingen. Daarbij denk ik altijd vanuit de inhoud en de vraag wat goed is voor kinderen en jongeren.
In mijn vrije tijd sport ik veel, trek ik graag de bergen in en ben ik een enthousiaste amateurkok.”

“'Men zegt dat je altijd je beste speler moet inzetten, maar ik heb ontdekt dat je wint met de vijf spelers die het beste samenwerken.' (R. Auerbach)“
Caroline (1954) werkt sinds maart 2010 bij de Inschool Academie, onderdeel van OOG. Ze begon als leerkracht, intern begeleider en adjunct-directeur in het basisonderwijs. Na de studie Orthopedagogiek ging ze werken bij het schoolbestuur AMOS als beleidsmedewerker onderwijs en teamleider van het Orthoteam (team van pedagogen/psychologen). Daarnaast heeft ze jarenlang lesgegeven bij het Seminarium voor Orthopedagogiek (Hogeschool van Utrecht) aan de masteropleidingen.
“Bij de Inschool Academie werk ik vooral ‘in de praktijk’ met onderwijsmensen uit de school. Met onverminderd enthousiasme geef ik les aan onze HBO-plusopleidingen waarbij ik me vooral richt op het werkgebied van de interne begeleider. Daarnaast ben ik actief in de leergang Coördinator passend onderwijs en ben ik trainer in de leergang Oplossingsgericht coachen op de werkvloer.
Ik organiseer en begeleid IB-netwerken, en organiseer studiedagen en workshops voor, en met interne begeleiders.
Ik ben ook veel in de school te zien. Daar houd ik me bezig met teamtrajecten op het gebied van handelingsgericht werken, effectieve instructie, klassenmanagement en omgaan met gedragsproblemen. De trajecten ontwerp ik samen met de school, zodat er aansluiting is bij de scholingsvraag, trajecten op maat.
De kurk waarop ik drijf? Ik blijf onverminderd enthousiast mijn ideeën over inspirerend en uitdagend onderwijs te delen met enthousiaste onderwijscollega’s. Ik houd de zaagtand scherp door oog te houden voor de impact van de leraar op de ontwikkeling van de leerling in de klas. Daar wordt een basis gelegd voor het leven.
Woorden die ik terugkrijg zijn: vakvrouw, inspirerend, passie, oog voor wat mensen nodig hebben, praktijkkennis, sluit aan op wat nodig is, houd een spiegel voor en communicatief sterk.
In de weekenden ben ik graag buiten. Dan wandel ik regelmatig, ik tuinier en lees graag een goed boek.”

“Zoek waar het kan de grenzen op van beleid, om passend onderwijs en ondersteuning mogelijk te maken voor zo veel mogelijk kinderen!“
Danielle (1994) werkt sinds 2019 bij OOG. Zij studeerde Psychologie aan de Universiteit van Utrecht en de Open Universiteit en Onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam.
“Vóór OOG werkte ik onder meer als onderzoeker bij Oberon, als e-learningontwikkelaar, als leerlingbegeleider/financieel-administratief medewerker op verschillende basisscholen (tijdens mijn studie), en als stagiaire op de afdeling Kennis van de Inspectie van het Onderwijs. Tijdens mijn afstuderen werkte ik als orthopedagoog/psycholoog in het speciaal basis- en voortgezet onderwijs. Bij OOG hou ik me bezig met advies- en beleidsnotities over passend onderwijs en (de verbinding met) jeugdhulp, de ondersteuning/voorzitterschap van projectgroepen, subsidieaanvragen, en de opzet en uitvoering van monitoronderzoek.
Ik ben leergierig, gestructureerd, kritisch, onderzoekend en empathisch.
In mijn vrije tijd ben ik graag bezig met zingen, dansen, fotografie en reizen.”

“Wat mij drijft, is altijd: wat is goed voor kinderen, hun ouders en de professionals die met ze werken.“
Dick Rasenberg (1958) is een van de oprichters van OOG.
“Ik wil er alles aan doen om iets te betekenen voor kinderen die net wat meer ondersteuning en begeleiding nodig hebben, op een manier waar ze de rest van hun leven baat bij hebben. Misschien komt dat omdat ik zelf niet echt gemakkelijk was op school – ik zat niet vooraan, maar ónder het krijtbord. Het is een proces van lange adem, maar langzaam zie je dat we de goede kant op gaan. We hebben, vergeleken met landen om ons heen, een heel behoorlijk en efficiënt systeem voor het organiseren en geven van onderwijs, met eigenaarschap bij het maatschappelijk middenveld. Natuurlijk kunnen we nog veel leren van andere landen waar onderwijs en bijvoorbeeld jeugdhulp in één hand zijn. De kunst is nu om het goede te bewaren en onderwijs en jeugdhulp zo efficiënt mogelijk dicht bij elkaar ín en bij de school te organiseren. Zodat we het gehannes met budgetten – wie betaalt wat? – achter ons kunnen laten. Wanneer we blijven werken vanuit het kind, de ouders en wat zij en de professionals om hen heen nodig hebben, komt het zeker goed. We zijn er nog niet, ook niet na 25 jaar met hart en ziel ondernemen met OOG. Onze beweging is nog volop nodig, dat merken we iedere dag.”

“De mooiste resultaten ontstaan vanuit verbinding“
Esther werkt sinds 2022 bij OOG. Ze heeft 2 jaar kunstacademie gedaan, studeerde SPH en heeft een post hbo-opleiding Teamcoaching afgerond.
“Ik heb diverse functies en rollen gehad binnen de jeugdhulpverlening. Ben ooit begonnen als groepsleider, gevolgd door raadsonderzoeker, projectleider, teamcoach en manager.
Bij OOG zal ik me vooral richten op de verbinding tussen jeugdhulp en (passend) onderwijs. Hoe vind je als professionals elkaar in de praktijk en hoe lukt het om de vraag van het kind leidend te laten zijn. Om vervolgens vanuit de diverse werkgebieden je werkzaamheden af te stemmen met elkaar ten gunste van het welzijn van het kind.
Mijn kracht zit in mensen en partijen (praktijk en beleid) met elkaar te verbinden en te onderzoeken wat de gezamenlijke doelen zijn om vervolgens een product met elkaar neer te zetten. Met een brede, creatieve en open blik kijk ik naar situaties en vraagstukken. Op zoek naar wat er mogelijk is. Ik houd ervan om complexe vraagstukken te vereenvoudigen.
In mijn vrije tijd ben ik graag creatief bezig; beelden maken van keramiek en vilt, oude spullen opknappen, buiten zijn (in tuin, bos en duinen).”

“Wie het perspectief van het kind inneemt, verlaat zijn eigen oordeel.“
Floor (1968) werkt sinds 2019 bij OOG / Inschool Academie. Zij heeft een Pabo-diploma, studeerde pedagogiek en volgde de ECHA-opleiding ‘Specialist Hoogbegaafdheid’.
“In 1990 begon mijn loopbaan in het onderwijs. Ik heb gewerkt in het Amsterdamse onderwijs als leerkracht en als intern begeleider. Ik ben mij gaan specialiseren in hoogbegaafdheid. Ik ben hoogbegaafde kinderen gaan begeleiden in bovenschoolse plusklassen en op de Day a Week School in Amsterdam. Als adviseur op het gebied van hoogbegaafdheid heb ik veel basisscholen geholpen met het maken van beleid en het uitvoeren van onderwijsaanpassingen voor de begaafde leerlingen.
Met heel veel plezier begeleid ik bij het opzetten van binnen- en bovenschoolse plusklassen, verzorg ik teamtrainingen en scholing op het gebied van mindset en onderwijs aan hoogbegaafde kinderen. Ook het opzetten en begeleiden van een lerend netwerk van specialisten rondom hoogbegaafdheid doe ik graag. Daarnaast geef ik les in de IB-opleiding van de Inschool Academie.
In mijn vrije tijd ben ik dol op pen en papier: ik teken volgens de Zentangle-methode, die in Amerika is ontwikkeld. Ik heb daar in 2017 een seminar gevolgd en ben daardoor bevoegd als ‘Certified Zentangle Teacher’. Tevens hou ik van letters, ik kalligrafeer, maak middeleeuwse initialen met bladgoud en bind mijn eigen boeken.”

“Met samenwerken kom je veel verder.“
Fraukje (1972) werkte bij OOG van 2002 tot 2008 en opnieuw vanaf 2015. Zij studeerde Beleid en Bestuur in Internationale Organisaties aan de Rijksuniversiteit Groningen.
“Bij OOG ben ik als projectleider en procesbegeleider betrokken bij verschillende (grote) projecten bij samenwerkingsverbanden. Voor schoolbesturen en samenwerkingsverbanden verzorg ik de werving en selectie. Daarnaast adviseer ik schoolbesturen en samenwerkingsverbanden bij organisatorische veranderingsprocessen. In mijn werkzame leven buiten OOG was ik werkzaam als beleidsmedewerker en onderwijsadviseur.
Ik ben vaardig met de pen; het schrijven van goed leesbare notities en (beleids)documenten gaat mij makkelijk af. Ik kan goed het overzicht bewaren en een proces zorgvuldig begeleiden. Hierbij maak ik makkelijk verbinding met mensen en weeg de verschillende belangen zorgvuldig af.
In mijn vrije tijd tennis ik, ga ik er graag met mijn kinderen op uit en kook ik geregeld voor vrienden en familie.”

“Er bestaan geen stomme vragen, alleen stomme antwoorden“
Hanna (1997) is werkzaam bij OOG sinds augustus 2021 en heeft een BSc Bestuurskunde en MSc Onderwijswetenschappen.
“Voordat ik kwam werken bij OOG heb ik de bachelor Bestuurskunde aan Tilburg University en de master Onderwijswetenschappen aan de UvA afgerond. Tijdens mijn master heb ik stage gelopen bij de directie Kansengelijkheid en Onderwijsondersteuning van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Via deze stage heb ik kennis gemaakt met mensen van OOG en ben hier alweer sinds augustus aan de slag als junior adviseur.
Bij OOG houd ik mij voornamelijk bezig met thema’s rondom passend onderwijs. Zo ben ik interim bestuurssecretaris van het samenwerkingsverband Qinas in het Gooi en verzorg ik ook de ondersteuning van projectgroepen.
Als een echte campaigner ben ik erg leergierig en durf ik groots te dromen. Deze eigenschappen vinden ook hun weg in mijn werk. Geen vraag is mij te gek en ik probeer op vernieuwende manieren kleur te geven aan mijn werkzaamheden.
In het weekend sta ik graag in de keuken te bakken of probeer ik nieuwe vega(n) gerechtjes uit, het liefst van Ottolenghi. Een festival of feestje met discohitjes sla ik nooit over en ik ga graag terug naar het zuiden om vrienden of familie te bezoeken.”

“Mensen en thema’s bij elkaar brengen, de grote lijn bewaken, ieder in zijn kracht zetten en met elkaar vernieuwing tot stand brengen: daar ga ik voor!“
Hennie (1960) is werkzaam bij OOG sinds 2007. Bij OOG werkt ze als procesbegeleider, programmamanager, projectleider, fondswerver en adviseur binnen het brede thema van IKC, Kindcentra en Community school, in opdracht van schoolbesturen en –directies, kinderopvangorganisaties, gemeenten en samenwerkingsverbanden. Zij studeerde Social Work en volgde diverse beleids- en managementopleidingen.
“Ik kan ondersteunen bij het opzetten van (innovatieve) vormen van kinderopvang, zoals peuterscholen, BSO met profiel in samenhang met de school. Ook treed ik op als (interim) beleidsadviseur voor schoolbesturen en samenwerkingsverbanden op terreinen van kinderopvang, projecten voor hoogbegaafden, innovaties met als thema samenhang van organisaties voor een beter aanbod voor de kinderen, ouders en personeel.
Mijn rol zie ik vaak als die van ‘kritische vriend’. Ik kan zorgen voor draagvlak en samenhang en bewaak de grote lijnen . Vanuit een positieve insteek doe ik alles wat nodig is om samen – en met plezier – het afgesproken doel te bereiken. Ik beschik over een brede kennis van kinderopvang en de samenhang met het basisonderwijs. Ik ben goed inzetbaar voor langere processen maar ook bij een korte vraag schakel ik snel.
In mijn vrije tijd kook ik graag, het liefst voor grote groepen. Daarnaast hou ik van lezen, zingen (a capella op z’n Zuid-Afrikaans) en wandelen in de bergen, maar inmiddels heb ik ook alle Klompenpaden wel gelopen!”

Projecten
“Persoonlijk meesterschap, ontwikkelen vanuit eigenaarschap, dat werkt.“
Irma (1969) werkt sinds 2016 bij OOG. Naast haar hoofdfunctie als directeur van een (Montessori)kindcentrum heeft zij leergangen gevolgd op het gebied van Leidinggeven aan bovenschoolse en complexe organisaties, Van schoolleider naar IKC-directeur en Persoonlijk meesterschap/anders verantwoorden.
“Vanuit OOG adviseer en ondersteun ik directeuren, kindcentra en besturen en help hen handen en voeten te geven aan dromen die zij hebben over goed onderwijs en goede opvang voor elk kind vanuit een duidelijke missie en visie. Ik ben gespecialiseerd in vraagstukken rondom een doorgaande leerlijn en visieontwikkeling binnen een (Montessori)kindcentrum, van opvang tot onderwijs, en kan deze ook vertalen naar nieuwbouwprojecten: wat heeft een gebouw nodig om die doorgaande lijn zo goed mogelijk te ondersteunen? De drie pijlers van Gert Biesta (subjectvorming, socialisatie en kwalificatie) zijn hierin voor mij een grote inspiratie.
Ik ben goed in het enthousiasmeren van teams en het zien van de verbindingen tussen organisaties en mensen, en de talenten waarover zij beschikken. Ik kan goed luisteren, doorvragen en helpen formuleren wat er al is. Ik ben enthousiast, altijd in ontwikkeling, energiek en werk met passie. Het is altijd mijn doel om samen met het team de tijd die een kind doorbrengt in de opvang of het onderwijs op een kindcentrum tot een onvergetelijke tijd te maken waarin kinderen zich optimaal ontwikkelen kunnen.
In mijn vrije tijd lees ik veel, kook ik graag voor vrienden, sport ik, maak ik graag reizen en geniet bovenal van mijn gezin.”

Projecten
“Blijf leren van ervaringen, blijf nieuwe plannen maken!“
Jaap Willem (1969) is vanaf het begin (1996) als een van de twee initiatiefnemers van OOG werkzaam bij OOG onderwijs en jeugd. Als bestuurskundige heeft hij in de periode tot vandaag in vele hoedanigheden geopereerd: van bestuurs- en managementadviseur, adviseur bedrijfsvoering en interim bestuurder en daarnaast vanaf 2010 als lid van de directie van OOG.
“Onderwijs zit in mijn bloed. ‘Over onderwijs gesproken’ werd er al vanaf het ogenblik dat ik ter wereld kwam in een onderwijsgezin. En het gesprek daarover voer ik nog steeds graag! Met een directeur over de schoolontwikkeling, maar ook met leerkrachten over de inzet van de werkdrukmiddelen. Of met een bestuurder over de organisatie van een directeuren-tweedaagse, of met een bestuurder van een samenwerkingsverband over zijn of haar ambities en het voorbereiden van een nieuw Ondersteuningsplan, of met jou. Meestal vanuit een financiële of organisatie-adviserende invalshoek: op zoek naar de mogelijkheden om plannen te verwezenlijken. Met natuurlijk het doel voor ogen wat het oplevert voor de leerling, de leerkracht en de professionals die werken in en rond het onderwijs. Gespreksstof genoeg dus! En altijd met oog voor de verhouding tussen directeur, bestuur en toezichthouder en de rol van medezeggenschap.
Ook als onderwijsondernemer kijk ik door die bril: wat is er morgen nodig om bij te kunnen dragen aan de ambities in en rond het onderwijs en de rol van ons bureau, maar ook wat draagt bij aan het werkplezier van al onze collega’s.
En als er dan nog tijd over is trek ik er graag zeilend op uit, ben ik te vinden op of rond de tennisbaan, of trek ik mijn wandelschoenen aan!”

“Rising up, straight to the top, have the guts, got the glory“
Jeannine Paauw is werkzaam bij OOG sinds 2022. Zij studeerde Culturele Maatschappelijke Vorming aan de Ichthus Hogeschool.
“In de afgelopen jaren heb ik diverse functies en rollen vervuld met name bij gemeenten. In het begin vooral beleidswerk, daarna projectleiding en tot slot als teammanager. Altijd in het sociaal domein (welzijn, sport, onderwijs en jeugdhulp). Recent heb ik gewerkt als projectmanager voor het inrichten en opstarten van een stichting voor wijkteams en als interim directeur van een uitvoeringsorganisatie dat jeugdhulp inkoopt.
Mijn kwaliteiten zijn overzicht houden en bieden waar nodig, snel tot de kern komen, beleid en uitvoering bij elkaar brengen, procesbegeleiding en mensen verbinden.
In mijn vrije tijd vind ik het fijn om te sporten. Ik speel hockey en tennis, beiden in competitieverband. In de winter ga ik graag met familie en vrienden skiën. Ook stappen wij graag met het gezin op de mountainbike om mooie MTB-routes te fietsen.”

“Ik heb geleerd dat je alleen met elkaar verder kunt komen door vertrouwen, niet door conflict“
Jenny (1987) werkt sinds 2021 bij OOG. Zij studeerde Bestuurs- en organisatiewetenschap.
“Mijn expertise ligt op het snijvlak van passend onderwijs en jeugdhulp en de samenwerking tussen onderwijs en gemeenten. Ik zorg dat de werelden van onderwijs en gemeente dichterbij elkaar komen en dat beide partijen begrip krijgen voor elkaars belang, taal en werkwijze, waardoor zij tot een gezamenlijke aanpak kunnen komen. Ik kan schakelen op alle niveaus, van uitvoering tot beleid en bestuur. Ook heb ik kennis van inkooptrajecten in de jeugdhulp. Voor ik bij OOG begon, heb ik jarenlang bij gemeenten gewerkt en van daar uit samengewerkt met onderwijs, onder andere als programmamanager passend onderwijs en als beleidsadviseur jeugdhulp.
Ik doe wat ik zeg en ik zeg wat ik doe. Ik zoek graag de verbinding en samenwerking. Ook heb ik een goed gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en verschillende belangen die spelen.
In mijn vrije tijd maak ik graag muziek, onder meer door te zingen en te drummen. Ook zijn mijn man en ik gek op koken: we hebben een eigen receptensite waar we mooie foto’s van onze gerechten op zetten.”

Projecten
“Diversiteit, in alle vormen, biedt zó ontzettend veel kansen! Durf van elkaar te blijven leren.“
Jesse (1990) studeerde Klinische Ontwikkelingspsychologie en hield zich na zijn afstuderen met name bezig met het begeleiden van innovatie- en verandertrajecten in het Voortgezet Onderwijs, en met Internationale Schakel Klassen (ISK). Daarnaast stond hij ook zelf voor de klas. Sinds 2021 werkt hij voor OOG.
“Bij OOG adviseer ik scholen, besturen en samenwerkingsverbanden, op dit moment onder andere op thema’s rondom Integrale Kindcentra (IKC) en hoogbegaafdheid. Mijn expertise ligt vooral op het gebied van begeleiden van verandertrajecten in het onderwijs, met name op het gebied van onderwijs op maat. Door mijn achtergrond als ontwikkelingspsycholoog ben ik echter ook in de jeugdzorg goed thuis. Ik heb ruime ervaring in procesbegeleiding van teams, en help ze bij het vinden van draagvlak, het inrichten van een goed projectplan of juist de vertaling van visie naar praktijk. Het liefst maak ik hierbij gebruik van creatieve werkvormen en/of eindproducten.
Muziek is mijn grote passie, ik speel gitaar in een funkband waar ik elke week mee repeteer en af en toe mee optreed. Daarnaast weet ik (bijna) alles over de Indonesische keuken.”

Projecten
“Iedereen kan alles ontwikkelen, maar je moet wel aan jezelf durven werken.“
Leontien (1972) werkt sinds 2019 bij OOG. Zij studeerde Orthopedagogiek van de Vrije Universiteit VU en volgde de postacademische opleiding Schoolpsycholoog/Orthopedagoog-Generalist aan de RINO.
“Mijn werkzaamheden bij OOG richten zich op het ondersteunen van processen en schrijven van notities voor gemeenten en samenwerkingsverbanden PO en VO. De taken en onderwerpen zijn zeer divers: van beleidsmedewerker (dekkend netwerk onderwijs en jeugdhulp, integraal arrangeren, doelmatige verantwoording middelen, inclusief onderwijs, nieuwkomers), procesondersteuner (uitrol subsidietrajecten t.b.v. kwaliteitsvol onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen) tot ondersteuning van ouders en scholen bij complexe situaties en/of langdurig thuiszitten van leerlingen. Mijn jarenlange praktijkervaring op diverse scholen (o.a. Mytyl, cluster 4, VSO, SBO), in toelaatbaarheidscommissies en in samenwerkingsverbanden houden mij nog dagelijks scherp in het creëren van de juiste omstandigheden voor een kwaliteitsvolle ontwikkeling van elk kind en jongere!
Ik ben goed in oplossingsgericht denken, communicatie, handelingsgericht werken, wet- en regelgeving, en beschik over een krachtig analytische vermogen.
In mijn vrije tijd geniet ik van de natuur, mijn gezin, van lezen en vooral ook van… skiën!”

“Door samen te werken bijdragen aan een kansrijke toekomst van ieder kind!“
Mandy (1998) is sinds januari 2022 werkzaam bij OOG en heeft de academische PABO en MSc Onderwijswetenschappen afgerond.
“Naast mijn werk bij OOG ben ik sinds twee jaar als leerkracht werkzaam in het basisonderwijs. Daarnaast heb ik tijdens mijn master stage gelopen bij de directie Kennis van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Bij OOG ondersteun ik verschillende collega’s bij projecten. Zo ben ik betrokken als projectondersteuner bij KC Koningskwartier waar de focus ligt op het realiseren van een inclusief kindcentrum, ben ik bestuurs- en managementondersteuner bij de BOVO Federatie uit Amsterdam en ben ik betrokken bij de monitoring van de pilot Jeugdhulp in de School.
Ik ben leergierig, gestructureerd, betrokken en een echte planner.
Naast mijn werk ga ik graag hardlopen, wielrennen en er gezellig op uit met vriendinnen!”

“Ik zoek graag de verbinding“
Marga Hooyman (1962) is sinds 2017 als associé met OOG verbonden. Zij is opgeleid als vertaalwetenschapper.
“Als redacteur ligt mijn kracht in de grote lijnen zien en die helder en aantrekkelijk vastleggen in een advies, bestuursjaarverslag, een rapportage, plan van aanpak, verantwoording of in websiteteksten. Ook ben ik ervaren in schriftelijke communicatie rond een project: uitnodigingen, presentaties, nieuwsbrieven, routekaarten, verslaglegging en persberichten. Naast redactie kan ik ook zorgdragen voor de vormgeving en opmaak van de producten.
Voor OOG houd ik mij onder meer bezig met:
- Redactie en vormgeving van nieuwsbrieven hoogbegaafdheid en dyslexie voor diverse samenwerkingsverbanden;
- Redactie jaarverslagen, rapporten, adviezen, plannen van aanpak, projectplannen voor schoolbesturen;
- Interne en externe communicatie ontwikkeld voor integrale kindcentra en stichtingen van schoolbesturen;
- Trainingen voor onder andere het schrijven van een schoolplan;
- Coaching van individuele professionals in het verbeteren van de schriftelijke communicatie.
Ik kan mij snel materie eigen maken en inhoud vertalen naar overtuigende teksten. Ik denk mee, analyseer mee en ondersteun. Ik heb ervaring met de aandachtsgebieden hoogbegaafdheid, dubbel bijzondere kinderen en integrale kindcentra. Ik werk vanuit kwaliteit en betrokkenheid.
In mijn vrije tijd ben ik actief als ritueelbegeleider bij afscheid. Daarnaast zing ik met hart en ziel Zuid-Afrikaanse traditionals in het koor Duze NomShikaShika.

“Als het kan, doe het dan!“
Mascha (1973) is werkzaam bij OOG sinds 2019. Zij heeft een PABO-diploma en volgde de opleidingen intern begeleider en school video interactiebegeleider. Daarna deed zij nog de opleiding tot coach foundation en coach practitioner.
“Bij OOG / Inschool academie werk ik vooral als docent, trainer (beeld)coach, adviseur en assessor. Daarnaast ben ik actief als sovatrainer, coach, sparringpartner en critical friend. Ik ben goed in coaching, ben creatief en kritisch, ik kan goed organiseren, en ben oplossingsgericht en energiek.
In mijn vrije tijd lees ik graag vakliteratuur waar echt vanuit oog voor kinderen en onderwijs wordt geschreven, afgewisseld met een goede thriller of detective. Daarnaast hou ik van lekker veel sporten en wandelen met op zijn tijd een bezoekje aan het theater of een poppodium om te genieten van cabaret, muziek of een goed toneelstuk.”

“Mensen maken het verschil!“
Peter Lambregts (1959) werkt sinds 2000 bij OOG. Hij volgde o.a. de HBO-opleiding Arbeidsmarktpolitiek en Personeelsbeleid aan de SOSA Amsterdam.
“Bij OOG houd ik mij bezig met allerhande personele vraagstukken. Ik beweeg daarbij langs de hele verticale lijn: van bestuurders op bestuurskantoren tot aan de werkvloer bij de leraar in de klas. Op deze wijze kan ik letterlijk zien wat beleid dat ‘boven in de lijn’ wordt uitgedacht, uitricht op de werkvloer. Dit, en de mogelijkheid om in veel bestuurlijke ‘keukens’ te kijken, zorgt ervoor dat ik heel goed theorie en praktijk kan mengen tot personeelsbeleid ‘dat echt werkt’.
Daarnaast houd ik mij bezig met organisatievraagstukken en functieomschrijvingen. Samen met collega Teddy Beijersbergen ben ik gecertificeerd voor het opstellen en waarderen van onderwijsfuncties.
In dit prachtige vak ben je nooit uitgeleerd en zijn alle vraagstukken uniek. Van nature ben ik nieuwsgierig en ‘prettig’ eigenwijs. Al deze elementen zorgen ervoor dat ik iedere klant, telkens weer, met een open blik tegemoet treedt en op maat kan en zal adviseren.
Mijn hobby’s zijn lezen, wandelen, tennissen, skiën en tuinieren. Daarnaast kook ik graag en houd ik van het Bourgondische leven.”

““Alleen ga je (soms) sneller, samen kom je verder."“
Sofie (1973) werkt sinds 2001 bij OOG. Zij studeerde Onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam.
“Bij OOG hou ik me bezig met de ondersteuning van schoolbesturen, (integrale) kindcentra en samenwerkingsverbanden passend onderwijs. Ik schrijf beleidsnotities, adviezen, evaluaties, schoolplannen, visiedocumenten, jaarverslagen en (nieuws)brieven. Ik verzorg agenda’s en notulen. Ik organiseer en faciliteer studiedagen, themabijeenkomsten en werkgroepen.
ik zie mijzelf als creatieve sparringpartner, ben positief kritisch en vooral praktisch. Ik ben betrokken, kan goed luisteren, heb oog voor verschillende belangen en zoek naar de verbinding tussen mensen en onderwerpen.
Ik ben moeder van twee dochters, ik hou van lezen, tekenen (in Artis) en koken. In mijn vrije tijd ben ik graag buiten op de fiets of op mijn volkstuin.”
‘Sofie is een prettige adviseur (ik zou bijna zeggen collega) om mee samen te werken. Ze staat naast je door positief kritisch te zijn en door te zeggen wanneer je iets beter niet, of anders kunt doen.’ (Marla van Berge Henegouwen, Algemeen directeur KPO Sint Antonius).

“Samen werken om kinderen in hun kracht te zetten, want kinderen zijn de toekomst“
Sylke Kleijzen (1998) is sinds 2021 werkzaam bij OOG. Momenteel rond zij ook nog haar MSc Pedagogische Wetenschappen: Orthopedagogiek aan de UvA af.
“Naast mijn werk bij OOG ben ik bezig met het afronden van mijn Master Pedagogische Wetenschappen in de richting onderwijs- en leerproblemen. Hiervoor ga ik aankomend jaar gedeeltelijk stagelopen bij VSO Daaf Geluk in Haarlem.
Ik ben begonnen bij OOG bij het secretariaat en de projectondersteuning. Sinds afgelopen maand heb ik de overstap gemaakt naar de advies unit. Bij OOG ben ik nu betrokken als ondersteuning bij de Familieschoolprojecten van obs de Dapper en de Lukasschool.
Ik ben betrokken, leergierig en een harde werker.
Naast mijn werk houd ik ervan om lekker te wandelen of hard te lopen en ben ik het liefst leuke dingen aan het doen met vrienden. “

“Om het systeem echt beter te maken heb je mensen nodig die het systeem wel snappen maar er niet in geloven.“
Tijl Koenderink (1981) is sinds 2019 werkzaam bij OOG.
“Ik heb veel ervaring met opleidingen rondom talentontwikkeling, onderwijsinnovatie, innovatie in het dekkend netwerk en heb meegewerkt aan de Handreiking Samen naar School en Vertellis?!.
Met veel passie hoop ik mensen te inspireren, ga ik graag analytisch te werk en hoop ik iedere dag nieuwe dingen te leren.
In mijn vrije tijd ben ik graag met mijn gezin en ben sportief bezig (crossfit, mountainbiken en kitesurfen).”

“Ik denk dat het wel goedkomt“
Vera (1986) werkt sinds 2018 bij OOG. Zij studeerde Pedagogische Wetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
“Bij OOG hou ik me bezig met beleidsadvisering aan besturen, samenwerkingsverbanden en gemeenten, op het snijvlak van (passend) onderwijs en jeugdhulp. Verder begeleid ik implementatietrajecten van nieuw beleid. Vóór OOG werkte ik als orthopedagoog in de psychiatrie, had ik een managementfunctie bij een AWBZ- en GGZ-zorgaanbieder en verzorgde ik de beleidsadvisering en inkoop jeugdhulp bij een middelgrote gemeente.
Ik werk gestructureerd en nauwkeurig. Ik ben goed in het vereenvoudigen van complexe vraagstukken, het organiseren van draagvlak bij uitvoerend professionals en het samenbrengen van beleid en uitvoering.
In mijn vrije tijd lees ik graag; vooral bijdragen van De Correspondent kunnen me boeien. Als ik lang vrije tijd heb, ga ik bij voorkeur naar Azië op vakantie. Op dit moment woon ik met ons gezin in Singapore en werk ik op afstand voor OOG. In de avonduren ga ik bootcampen. Het liefst op een lekkere zomeravond, maar ook wanneer het regent, ga ik gewoon.”

““No man is an island”. Ik ben van mening dat we in verbinding staan met elkaar en hier kracht uit kunnen halen. “Happiness is only real when shared”.“
Ik werk bij OOG als adviseur. Na mijn studie ben ik een jaar werkzaam geweest als beleidsmedewerker Wet Langdurige Zorg en Zorgverzekeringswet bij het Zorgkantoor. Hierna heb ik de omslag gemaakt naar de jeugdzorg en heb ik vier jaar met veel plezier gewerkt als gezinswerker, trainer en beleidsmedewerker bij het Buurtteam Jeugd in Utrecht.
Ik houd mij voornamelijk bezig met de samenwerking tussen onderwijs, jeugdhulp en partners in de wijk. Mijn kwaliteiten zijn om mensen aan elkaar te verbinden en de kracht uit het samenwerken halen.
Ik speel viool in het Nederlands Filmorkest en een strijkorkest in Amsterdam genaamd Vignolle. Daarnaast hou ik van sporten zoals surfen, snowboarden, paardrijden en rij ik motor. Als er nog tijd over is, ben ik graag creatief bezig met tekenen en schilderen.

“Kijk niet terug naar de teleurstelling van gisteren, maar leef met de dromen van morgen.“
Bij OOG ondersteun ik verschillende collega’s bij projecten. Zo ben ik betrokken bij het adviseren van samenwerkingsverbanden en gemeenten, op het gebied van passend onderwijs, de opzet en uitvoering van veldonderzoek. Ik heb hiervoor de opleiding HBO Pedagogiek gedaan aan Hogeschool Inholland. Vervolgens ben ik mij gaan specialiseren binnen Pedagogische Wetenschappen in de opleiding Youth, Education and Society (Maatschappelijke opvoedvraagstukken) aan Universiteit Utrecht.
Door middel van verschillende stages heb ik ervaring opgedaan binnen het onderwijs als pedagogisch manager bij een kinderopvang, een klassendocent bij een weekendschool en een lector binnen een lectoraat van een Hogeschool.
Ik ben leergierig, behulpzaam, flexibel en creatief. Wanneer ik niet aan het werk ben, begeleid ik jongeren binnen de Ghanese kerkgemeenschap waar ik deel uit van maak. Daarnaast zing ik op de kerk en schrijf ik ook eigen liedjes.

“Knelpunten zijn oplosbaar, er is altijd een plan B“
Aart Jan (1964) werkt sinds 1997 bij OOG als Office Manager, directiesecretaris en teamleider Office Management & Projectondersteuning. Hij studeerde aan de Pedagogische Academie.
“Sinds ik bij OOG ben komen werken, heb ik een breed scala aan werkzaamheden verricht. In het begin was dat bij een startend bedrijf, wat OOG toen was, van office manager, ICT’er, tot financieel. De jaren daaropvolgend is dat verschoven naar office manager en teamleider.
Voor een deel bestaat mijn werk uit projecten bijvoorbeeld ambtelijk secretariaat van de GMR van AMOS, administratief medewerker voor SPO West Amsterdam. Voorbeelden van afgeronde projecten zijn secretariaat voor het Breed Bestuurlijk Overleg Amsterdam (koepel besturen primair onderwijs), coördinator van verhuizing intern (Jozefschool Vinkeveen) en extern (Cornelis Vrijschool en de A.M.G. Schmidtschool Amsterdam), invaller management assistent van Stg. Westelijke Tuinsteden Amsterdam, ondersteuner Bezwaar Advies Commissie van de drie samenwerkingsverbanden in de regio Holland-Rijnland.
In de jaren voor OOG ben ik 7 jaar leraar basisonderwijs geweest in Delft en Rotterdam-Zuid. Vervolgens heb ik 4 jaar gewerkt bij Psychiatrisch Centrum Vogelenzang (wat nu De Geestgronden heet) als docent algemeen vormend onderwijs en ICT-onderwijs.
Ik ben een beetje het gezicht van OOG managementsupport: ‘Als tot 10 tellen even niet lukt, tel ik met u mee.’ Ik ben inzetbaar voor onvoorziene werkzaamheden, crisissituaties of bijzondere activiteiten. Wil je wat geregeld hebben? Bel dan mij. Ik ben sterk in plannen en regelen, denk mee en ben proactief.
In mijn vrije tijd houd ik mij bezig met zingen in een klein kamerkamerkoor van 16 mensen (klassiek), orgel en piano spelen, lezen, reizen en wandelen.”

“Ik denk graag in (eenvoudige) oplossingen en mogelijkheden.“
Marc (1970) werkt sinds 2013 bij OOG. Hij volgde een opleiding aan de HLO (Laboratoriumonderzoek).
“Na mijn opleiding analytische chemie ben ik de ICT ingerold. Eerst bij McAfee Europa en later bij verschillende bedrijven (gedetacheerd), zoals Tata Steel, UWV, gemeentes en een grote bank. En nu alweer sinds 2013 bij OOG.
Ik voel me thuis bij OOG, een relatief klein team, waarbij ik de verantwoording heb dat de techniek de werkzaamheden helpt uitvoeren en deze niet in de weg staat. Ik beheer de servers en ondersteun de werknemers met al hun computer vragen en –problemen.
In mijn vrije tijd hou ik van fantasyboeken lezen, fietsen en wandelen.”

“Maak van elke dag een feestje!“
Yvette (1964) werkt sinds 2008 als projectondersteuner bij OOG.
Voordat ik bij OOG kwam werken, heb ik gewerkt bij het Bedrijfspensioenfonds Bouwnijverheid, waar ik ben begonnen als typiste. Ik ben altijd gemotiveerd om mezelf te blijven ontwikkelen. Met behulp van cursussen en een stukje logica heb ik mijzelf ontwikkeld tot afdelingssecretaresse.
Mijn volgende baan was bij Thea Willemsen Secretariaatsbureau. Via het secretariaatsbureau werd ik daarna gedetacheerd als office manager bij het Projectenbureau Primair Onderwijs Zuidoost. Samen met Thea Willemsen heb ik daar het secretariaat opgezet en in de volgende acht jaar de ondersteuning van het projectbureau gedaan waarbij ik mijzelf ontwikkeld tot managementassistent.
Mijn werkzaamheden bij OOG liggen in het verlengde van de ervaring die ik heb opgedaan bij het secretariaatsbureau. Bij OOG verzorg ik, als officemanager, de (project)ondersteuning voor adviseurs en directie met betrekking tot passend onderwijs. Daarnaast ondersteun ik de Inschool Academie. Ik ben inzetbaar voor alle secretariële ondersteuning die er maar te bedenken valt, van het schrijven van een brief tot het organiseren van grote bijeenkomsten.
Ik ben pro-actief, accuraat, snel, vriendelijk en altijd behulpzaam, heb ruime ervaring met verschillende Office-programma’s en voel me nooit te oud om te leren. Zo heb ik mij, in deze tijd van veel digitaal overleg, daarom de technische ondersteuning van webmeetings via Zoom en Teams eigen gemaakt: van online ondersteuning van 1-op-1 overleggen tot webinars met 300 deelnemers, inclusief break-outrooms.

“Carpe Diem!“
Anita (1962) werkt bij OOG sinds 2005. Zij volgde diverse opleidingen bij Schoevers, en studeerde Kwaliteitsmanagement, Management & Organisatie en HBO Belastingrecht.
“Bij OOG ben ik contactpersoon voor een aantal klanten en coördineer ik de bezetting binnen de afdeling Personeels-en Salarisadministratie. Voor OOG heb ik 20 jaar bij Dyade waar ik leiding gaf aan de PSA van de vestiging Alkmaar. Daarna heb ik een aantal jaren bij Admondo gewerkt, een klein administratiekantoor. Aansluitend bij OSG Amsterdam in dezelfde functie als bij Dyade. Ik heb dus inmiddels ruim 35 jaar ervaring in de Onderwijsadministratie.
Ik bedenk en beschrijf graag werkprocessen en vind het leuk om mensen in te werken/op te leiden en doe graag aan kennisoverdracht.
In mijn vrije tijd wandel, fiets en tuinier ik graag, ik doe aan yoga, ik ben zelf ook yogadocent. Daarnaast doe ik vrijwilligerswerk in de zorg.”

“Leef, leer, lach en heb lief.“
Annemarie Stavast (1977) werkt sinds 2022 bij OOG en heeft de opleiding Commerciële Economie afgerond.
“Voordat ik ben gestart bij OOG heb ik 6 jaar gewerkt bij een IT organisatie als medewerker Delivery Support. In deze functie ondersteunde ik de Client Managers in het voorbereidende werk voor potentiële opdrachten en verzorgde ik de projectadministratie. In de jaren daarvoor maakte ik onderdeel uit van het marketingteam binnen V&D waar ik verantwoordelijk was voor het opstellen van de folderplanning, het bewaken van het marketingbudget en het begeleiden van folderproducties.
Ik ben integer, betrokken, stressbestendig, heb een helikopterview en weet altijd door te zetten.
Naast mijn werk ben ik graag bezig met tuinieren, varen, koken of uitjes met mijn gezin.”

“Leef, leer, lach en heb lief!“
Cindy (1975) werkt bij OOG sinds 2004. Zij volgde de opleiding MDGO-Uiterlijke verzorging.
“Voordat ik bij OOG kwam werken, heb ik ongeveer 5 jaar bij Unica Installatietechniek gewerkt op de financiële administratie. En daarvoor ben ik een aantal jaar bedrijfsleidster geweest bij de Etos op de Bos en Lommerweg en Kalverstraat in Amsterdam. Ik kan goed samenwerken en ik werk zeer accuraat, ik vind het leuk om vraagstukken uit te zoeken.
In mijn vrije tijd lees ik graag, rommel ik wat in mijn tuinen en ik shop graag met mijn dochter. Ook koken (en eten) is een grote hobby.”

“Carpe diem“
Ingrid (1970) is sinds 2020 werkzaam bij OOG. Zij heeft de PABO gedaan en volgde ook een opleiding HBO Bedrijfseconomie.
“Ik heb bij een accountantskantoor gewerkt en bij soortgelijke organisaties zoals OOG. Ik ben contactpersoon voor de klant op financieel-administratief gebied. Mijn klanten bestaan voornamelijk uit samenwerkingsverbanden Primair Onderwijs en scholen. Het opstellen van de jaarrekening en de periodieke rapportages, dat zijn de hoofdtaken. Daarnaast denk ik mee met de klant en beantwoord ik hun vragen. Je bent er voor de klant.
Voor ik bij OOG kwam heb ik ook in het basisonderwijs gewerkt. Voor de klas en als teamleider. Hoe leuk ik dit werk ook vond, ik miste het werken met cijfers. Het is een mooie aanvulling om van beide kanten naar het onderwijs te kijken.
Ik ben enthousiast, een echte aanpakker en ga altijd pro-actief te werk.
Naast mijn werk ga ik graag tennissen, wandelen en ben ik gezellig samen met vrienden en familie.”

“Laat de zon in je hart weer schijnen“
Ludo (1959) is sinds 2021 werkzaam bij OOG. Hij volgde de MEAO en heeft in totaal 39 jaar ervaring in de onderwijsadministratie.
“Voor OOG heb ik in totaal 37 jaar als onderwijsadministrateur gewerkt bij administratiekantoren Dyade en ONS.
Ik ga altijd gestructureerd te werk.
In mijn vrije tijd ga ik graag wandelen, fietsen of fitnessen.”

“Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!“
Natasja (1970) werkt sinds 2010 bij OOG. Na de LHNO volgde zij de Modevakschool waarna zij zich verder specialiseerde in financiële administratie.
“Ik begon mijn loopbaan in 1990 als hoofdcaissière bij de Dekamarkt. In 2002 ben ik gaan werken bij Kindzorg/Freekids Zaanstad als salarismedewerkster. In 2007 ben ik in dienst getreden bij GEM Saendelft, waar ik als baliemedewerkster werkte voor de verkoop van woningen in Saendelft (een grote nieuwbouwwijk in Zaanstad). Sinds 2010 ben ik werkzaam bij OOG onderwijs en jeugd waar ik SpendCloud beheer, betalingen verzorg en de bankboekingen doe voor Stg. OBODB.
Klantgericht/vriendelijk werken is voor mij heel belangrijk. Ik hou van uitdagingen en duidelijke afspraken.
In mijn vrije tijd hou ik van Diamant Painting, koken en terrasje pakken met vrienden.”

“Carpe diem“
Rebecca (1978) is sinds 2021 werkzaam bij OOG. Na de HAVO heeft Rebecca haar praktijkdiploma Boekhouden gehaald.
“Ik ben begonnen met een krantenwijk en als caissière bij de supermarkt, daarna heb ik bij diverse bedrijven gewerkt in de boekhouding. De langste en laatste dienstverbanden zijn vijf jaar bij Continaf, een cacao- en koffiehandelaar, en 15 jaar bij Lucas Bols, bekend van de jenever, likeuren en cocktails. Bij OOG controleer ik inkoopfacturen in Spend Cloud, bankafschriften en verwerk ik Activa en DUO boekingen in Exact.
Ik ben empatisch ingesteld en ga toegewijs en klantgericht te werk.
Naast werk ga ik graag wandelen, doe ik aan aerobics, lees ik veel, luister ik graag muziek en speel spelletjes met mijn dochter.”

“Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg (met af en toe een uitspatting!)“
Reinie (1964) werkt sinds 2018 bij OOG als financial controller. Zij volgde de lerarenopleiding economie I en II.
“Ik geef uitvoering aan de financiële cyclus bij onze klanten: het opstellen van de begroting, het rapporteren van de periodieke cijfers en opstellen van de jaarrekening. Bij de ene klant wordt mijn expertise vaak ingeroepen, bij de andere wat minder vaak. Bij samenwerkingsverbanden is er vaak een adviseur van OOG die de begroting maakt en zorg ik voor de cijfermatige periodieke rapportages plus het jaarwerk. Ben ik dol op, die cijfertjes…
Toen er nog geen corona was, bezocht ik in mijn vrije tijd graag een concert van U2 of Rolling Stones, of een festivalletje, hield ik van lekker shoppen, kijken bij de sportactiviteiten van mijn kinderen, terrasje pakken, lekker uit eten. En veel wandelen en lezen. Die laatste twee dingen doe ik nu nog steeds. De rest kan ik alleen maar naar verlangen.”

““
Robert den Hartog (1969) is sinds 2019 werkzaam bij OOG. Hij heeft de HEAO – BE aan de Hogeschool Inholland afgerond.
“Voor ik bij OOG aan de slag ging heb ik kortstondig op een accountants- en administratiekantoor gewerkt. Daarna was ik 25 jaar werkzaam in allerlei financiële functies binnen jeugdzorg en speciaal onderwijs.
Op dit moment houd ik mij bezig met de interne administratie, inclusief rapportages en verantwoording van OOG B.V. en samenwerkingspartner Levanimo Onderwijsadvies B.V.”

“Wandel door het leven!“
Teddy (1959) werkt sinds 2002 bij OOG. Zij volgde Sociale Academie en de Bestuurs-academie, en is gecertificeerd Fuwasys-deskundige.
“In 1986 ben ik gestart bij de afdeling bestuurszaken Voortgezet Onderwijs van de Gemeente Amsterdam. Vanaf die tijd heb ik voor het Amsterdamse onderwijs gewerkt. Wel bij verschillende werkgevers zoals Stadsdeel Zuid, Stadsdeel Oost, Bureau Servicetaken Onderwijs, Onderwijs Service Bureau en vanaf 2002 bij OOG onderwijs en jeugd. Het accent van mijn werk ligt nu op personeelszaken in het basisonderwijs. Het is een veelzijdige een dynamische baan met veel afwisseling. Denk aan de nieuwe cao’s, opstellen formatieplannen en functieboeken, personeel- en salarisadministratie, digitalisering en contacten met personeel van de scholen.
Ik ben nieuwsgierig, een doorzetter en proactief. In mijn vrije tijd hou ik van wandelen, fietsen, gezellig met familie en vrienden eten en drinken, en lezen!”
